Jumaat, 10 Jun 2011

Jalan Beserah (Kuantan)

(Hamba mendapat kisah ini daripada cikgu yg pernah mengajar hamba semasa hamba berada di tingkatan 5. Raut wajah cikgu hamba jelas menunjukan yg beliau ketakutan sms menceritakan cerita ini kpd hamba dan juga rakan2 hamba yg lain.Cerita ini bukanlah REKAAN)

- Cik Nora(bukan nama sebenar) semakin gelisah. Jam tangannya telah pun menunjukan tepat pada pukul 1030pm namun beliau masih lagi berada di dalam pejabat ekoran tugasannya yg perlu diselesaikan pada hari tersebut juga. Semasa Cik Nora sedang meneliti fail2 tugasannya tiba2 beliau tersedar bahawa terdapat kekurangan pada fail2 tersebut. Lalu barulah beliau sedar bahawa beliau tertinggal salah satu daripada fail tersebut di rumahnya.
Maka tanpa berlengah lagi Cik Nora pun memecut laju ke rumah kediamannya. Selesai sahaja mendapatkan kembali fail yg tertinggal di rumah beliau Cik Nora memecut kembali ke pejabatnya. Hujan turun lebat pada malam itu. Sesampai nya kenderaan Cik Nora di sebuah selekoh berdekatan dengan jalan Beserah Cik Nora tiba-tiba tergamam setelah melihat satu kelibat yg menggoyangkan tangannya dgn laju sekali seolah-olah mahu menumpang kenderaan yg dibawa oleh Cik Nora. 
Pada mulanya Cik Nora bersimpati kepada "insan" tersebut kerana terpaksa bermandikan hujan dingin dalam kegelapan malam itu. Tetapi setelah melihat gerak-geri "insan" tersebut kaku seperti robot dan juga pakaiannya yg serba putih Cik Nora menjadi takut. Hayunan tangan "insan" tersebut laju sekali dan hanya tangannya sahaja yg bergerak dan badannya seperti kaku di tanah memperlihatkan seolah-olah "insan" tersebut tidak terusik akan kesejukan malam dan hujan dingin yg membasahi tubuhnya. Tambahan pula tiada kenderaan di sekitar jalan itu pada waktu tersebut. Lalu Cik Nora pun memecut laju meninggalkan "insan" tersebut di tengah2 kegelapan itu... Pada keesokan paginya barulah Cik Nora dapat melihat sendiri bahawa tempat "insan" itu berdiri pd malam tersebut sebenarnya merupakan satu lurah yg dalam... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan