Jumaat, 10 Jun 2011

SMKAP (Kuantan)
(Ini merupakan sekolah hamba dahulu.Sudah banyak pelajar dan guru yg terlihat kelibat seorang pelajar perempuan cina yg seringkali muncul dgn berpakaian seragam lama yg dikatakan pernah membunuh diri di tandas tingkat 3 di sekolah ini)

Kes1
- Puan Ina(bukan nama sebenar) baru sahaja memulakan tugasan paginya sebagai seorang "cleaner" di sekolah tersebut. Waktu masih lagi awal pagi dan hari tersebut bukan merupakan hari persekolahan. 
Lalu Puan Ina memikul segala alatan cucian ke pejabat pengetua yg terletak berhampiran dgn tempat parkir kereta. Puan Ina mengelap pintu cermin bilik pejabat pengetua tanpa menduga akan apa yg akan berlaku seterusnya. Sedang Puan Ina khusyuk mengelap pintu cermin tersebut tiba2 seorang pelajar mendekati Puan Ina. Puan Ina berpaling ke arah pelajar tersebut. Rupa2nya pelajar tersebut merupakan seorang pelajar perempuan yg berbangsa cina. Raut wajah pelajar tersebut begitu berseri sekali. Tetapi apa yg pelik tentang pelajar tersebut ialah pakaian sukannya yg menyerupai pakaian ala 80s'. Pelajar tersebut dgn penuh sopannya meminta utk lalu dari Puan Ina. Seingat Puan Ina sepanjangan kerjayanya di sekolah tersebut tidak pernah pula dia terlihat pelajar perempuan tersebut. Lalu dgn penuh tanda tanya Puan Ina berpaling semula ke arah pelajar tadi tapi apa yg dilihatnya adalah ruanglegar yg kosong. Adalah amat mustahil utk seseorang hilang sekelip mata di ruang yg sebegitu luas sekali. Puan Ina tercari2 akan kelibat perempuan tadi namun tiada apa yg dapat dilihatnya.
(utk pengetahuan kalian mak cik cleaner dlm cerita ini telah pun meninggal dunia atas penyakit kanser yg dihidapinya beberapa tahun yg lepas)


Kes2
- Ah Meng(bukan nama sebenar) sedang mengikuti sesi pembelajaran dalam kelas bersama-sama rakan2nya. Sedang cikgunya sedang mengajar di hadapan kelas, Ah Meng tiba2 terlihat kelibat seorang pelajar perempuan cina yg berjalan menyusuri koridor di luar kelasnya.
Ah Meng yg sedang leka mendengar kata2 cikgu2nya tiba2 terganggu akan pandangan pelajar perempuan tersebut. Mana tidaknya pelajar perempuan tersebut kelihatan begitu cantik sekali, belum pernah lagi Ah Meng terserempak dgn pelajar perempuan itu sebelumnya. Tetapi ada sesuatu yg amat pelik mengenai perempuan tersebut. Baju uniform sekolah yg dipakainya seperti uniform sekolah dulu kala. Jarak pelajar perempuan tersebut dgn Ah Meng adalah begitu dekat sekali dan pelajar tersebut seolah2 tidak mengendahkan akan Ah Meng yg khusyuk melihatnya dari tadi.
Ah Meng berasa amat pelik kerana pelajar perempuan tersebut terus berjalan ke arah hujung koridor di luar kelasnya yg merupakan tembok batu konkrit. Tiada sebarang pintu atau jalan pun di situ. Mata Ah Meng terus sahaja tertumpu ke arah pelajar perempuan tersebut dan tanpa dijangka-jangka...pelajar itu berjalan menerusi dinding tersebut. Ah Meng menjadi hilang akal tiba2. Dia tidak percaya akan apa yg dilihatnya. Lalu dengan segera Ah Meng melaporkan akan apa yg dilihatnya kpd cikgunya. Apa yg hamba tahu selepas itu terdapat ura2 yg mengatakan pengetua sekolah tersebut cuba merahsiakan perkara itu drpd pengetahuan org ramai namun akhirnya rahsia tersebut pecah juga.


Kes3
(Cerita ini merupakan cerita yg paling hangat di sekolah tersebut kerana melibatkan ramai pelajar dan guru)

- Ah Mei dan Ah Chu(bukan nama sebenar) merupakan adik-beradik kembar seiras. Mereka merupakan pengawas di sekolah ini dan mempunyai sifat serta karakteristik yg seakan-akan sama.
Pada suatu hari (petang) ketika Ah Mei sedang berjalan di koridor tingkat 3, tiba2 dia terdengar akan bunyi titisan air dari tandas yg terletak di hujung koridor tingkat tersebut (mahulah diberitahu disini bahawa tandas tersebut pernah terjadinya kes bunuh diri oleh seorang pelajar perempuan,sejak terjadinya kejadian tersebut tandas itu telah dikunci oleh pihak pentadbiran sekolah dan tidak digunakan sehingga ke hari ini). Dengan penuh rasa curiga Ah Mei pun mendekati tandas tersebut. Perasaan ingin tahu yg membuak-buak dlm hati Ah Mei menyebabkannya memanjat dinding tandas tersebut utk melihat dari arah manakah datangnya bunyi air dari dalam tandas tersebut.
Ah Chu yg sedang belajar di dalam kelas berdekatan dgn tandas tersebut tiba2 berasa tidak sedap hati.Namun dia sendiri tidak tahu akan apa yg tidak kena. Tiba2 kedengaran bunyi seseorang menjerit dari arah tandas tersebut. Jeritan yg kuat itu didengari hingga ke berapa kelas berdekatan. Cikgu serta pelajar tergamam setelah terdengar bunyi jeritan itu. Lalu Ah Chu segera keluar dari kelas dan berlari ke arah tandas itu dan mendapati adiknya Ah Mei telah pun jatuh pengsan di koridor tandas tersebut. Pelajar diikuti guru bergegas munyusuri koridor tersebut dan mereka kemudiannya mendapati bahawa kedua-dua adik-beradik kembar tersebut telah pun jatuh pengsan. Guru dgn segera memimpin Ah Mei dan Ah Chu dan meletakan mereka di kawasan yang lapang. Ah Chu dan Ah Mei akhirnya sedar beberapa minit kemudian.
Kemudiannya apabila ditanya kepada rakan hamba, yang juga merupakan teman rapat kepaa adik beradik kembar tersebut tentang apa yg telah berlaku, rakan hamba memberitahu hamba bahawa sedang Ah Mei menjenguk ke dlm tandas tersebut dari luar,apa yg telah dilihatnya adalah sesuatu yg amat menakutkan. Digambarkan bahawa makhluk yg dilihatnya di dalam tandas tersebut berupa perempuan yg bermuka amat hodoh, lidahnya terjelir keluar serta matanya berwarna merah saga. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan